Recenze knihy: O úspěchu

Většina pozitivních knih o úspěchu hlásá, že původ, talent a vzdělání nerozhodují a že základem úspěchu je tajemství přitažlivosti. Jenže to je jen klasický líbivý nesmysl. Pravda je někde jinde a Ivo Toman to ve své nové knize dokonale vystihl. Kniha je rozdělena na tři hlavní kapitoly:

1) "Co nemá vliv na úspěch, přestože si lidé myslí opak", kde čtenáře překvapí mnohé "dobré" lidské vlastnosti, například skromnost a vytrvalost. Myslíte si, že musíte být skromní a vytrvalí, abyste uspěli? Nesmysl. Co by asi řekl Donald Trump na skromnost (který tak rád vystavuje své bohatství na obdiv) a Mark Zuckerberg na vytrvalost (který se prakticky přes noc stal nejmladším miliardářem)? Řekli by, že to s jejich úspěchem nemělo nic společného.

2) "Co vede k neúspěchu, ale lidé to stejně dělají", kde se Ivo Toman opírá především do skupinové psychologie a mnoha líbivých nesmyslů o úspěchu, které mezi lidmi kolují. V této kapitole je napsáno mnoho tvrdých pravd, například o debilizaci lidí davovou psychologií, kdy se z původně inteligentních lidí stávají ovce, které jen slepě následují stádo. A pokud chcete být úspěšný, doporučuje Ivo Toman nestát se ovcí, ale naopak pastýřem, který úspěšně "debilizuje" co nejvíce lidí a přesvědčí je tak o své pravdě.

3) Poslední kapitola "Co vede k úspěchu, ale většina lidí to stejně nedělá" je naopak plná tvrdých, ale pravdivých informací o tom, co má doopravdy vliv na úspěch. Patří mezi to většinou takové "nespravedlivé" výhody, jako jsou například talent a původ, ale většinu přece jen ovlivnit můžete - sebedisciplína, umění udělat si dobré PR, nebýt duševně líný a tak dále.

Knihu si prostě musíte koupit už jen proto, že z každé stránky je jasně čitelné, že Ivo Toman do ní vepsal mnoho svých vlastních chyb, omylů a přehmatů. A líbivé motto "Uč se z chyb ostatních, je to levnější" je v tomto případě pravdivé.

Zajímavé pasáže z knihy:

• "Napadlo Vás někdy, že i chamtivost může být dobrá ctnost? Chamtivost je totiž spojená se schopností nastřádat velký majetek."
  • "Podle mě skromnost více škodí než pomáhá. Musíte mít naopak zdravou dávku drzosti, abyste si dokázali říct o to, co chcete."